Ketenkracht

Het begon allemaal in het achterland van de Limburgse Peel. Onder het genot van een biertje raken een varkenshouder en een slager aan de praat. De heren blijken met hetzelfde probleem te zitten; de boer krijgt geen terugkoppeling over de smaak van het vlees van zijn varkens. De slager is niet tevreden over de kwaliteit van het vlees dat hem wordt aangeleverd. Samen besluiten ze; “Hier kunnen we wat mee”. Slager Funs Rutten neemt het initiatief en zoekt de samenwerking met agrarisch marketingbureau Drops op. Eigenaar John Korsten brengt vanuit zijn netwerk vier varkenshouders, slager Funs en slachter Dennis bij elkaar. Een unieke samenwerking ontstaat.

Niet veel later is Stichting Peellandvarken een feit. De 7 leden besluiten samen het concept Ruyghveen te gaan voeren, met als doel continu vlees van dezelfde, goede kwaliteit te leveren aan de consument. Dit wordt waargemaakt door een dichte keten. Van big tot braadworst; varkenshoudersslachter en slager zijn bekend. Hierdoor is alles controleerbaar en duidelijk. “Als varkenshouders weten we nu wat er met ons varken gebeurt. Waar ons varken geslacht, verwerkt en verkocht wordt. Door deze transparantie en controlemogelijkheid weten we waar ons vlees in de winkels ligt en hoe het smaakt. De terugkoppeling van de slachter en slager geeft een goed gevoel.”

Samen zetten de vier varkenshouders, slachter en slager het concept op poten. Ze geven sturing aan het eindresultaat: Ruyghveen, vlees met Peelkarakter. Geproduceerd van varkens die geboren, opgegroeid en geslacht zijn in de Peel. Verwerkt met aandacht voor het dier, wat beter is voor het dier en een kwalitatief stukje smaakvol vlees oplevert. “Als we het doen, dan doen we het goed”.